fredag 8 mars 2013

Att låta bli att tänka för mycket.

Jag tror inte det är nyttigt att tänka för mycket i livet. Missförstå mig inte nu, tänka är jättebra på många sätt och vis. Men under större delen av min uppväxt har jag varit en sådan individ som tänkt på tok för mycket. Tänkt fel. Jag har även varit omringad med människor som också varit lika duktiga på att tänka på tok för mycket på fel sätt och saker. Det jag syftar på när jag säger "tänka fel" är att överanalysera och dra märkliga slutsatser (som egentligen inte stämmer när man väl tänker efter). Man upplever saker i vardagen som man tolkar på sitt eget lilla sätt. Detta kan ställa till så otroligt mycket, och främst för sig själv. En helt vanlig kommentar som någon utan tanke spottar ur sig, tar man och omvandlar till en anklagelse, pik eller något annat dumt. I de flesta fall finns det inte någon mer tanke bakom den första kommentaren, trots det så lyckas man göra en höna av en fjäder. Ganska sorgligt kan jag tycka.

Min kära mor (länk: ciaslyckopiller.bloggspot.se) har så länge jag kan minnas försökt sprida tankesättet "reflektera utan att värdera". Ett väldigt klokt citat tycker jag. Det är något jag numera försöker leva efter så gott jag kan, inte alltid så lätt men efter ett tag märker man verkligen skillnad. Skillnaden på mig blev att jag blev lyckligare och var inte så osäker, irriterad eller ledsen längre.

Jag har hög ämnesomsättning vilket resulterar i att jag är väldigt smal, och har varit det under hela min uppväxt. Det har aldrig varit lätt och jag har alltid blivit retad för det, även i vuxen ålder får jag allt som oftast höra att jag är så "himla smal" i negativ ton osv. Vissa har säkert en baktanke med sina kommentarer, men många tänker inte så långt. Tanken slår dem aldrig att kommentarer som "shit va spinkig du är!" kan såra. När jag var yngre lät jag alla kommentarer om min smalhet påverka mig något så fruktansvärt. Jag var som en svamp som sög åt sig allt som kastades på mig. Blev otroligt ledsen och kände att jag behövde försvara mig men visste inte vad jag skulle säga som svar på deras kommentarer.

Men som sagt, nu för tiden påminns jag om det där "reflektera utan att värdera" så fort det kommer en kommentar. Mitt svar nu för tiden blir oftast ett kort och enkelt "ja".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tacksam för vänliga kommentarer!